Direktlänk till inlägg 13 juli 2019

Varför hemmagjord modersmjölksersättning?

Av Flaskmataren - 13 juli 2019 21:18

När jag fick mitt första barn 2018 så hade jag för avsikt att amma. Anknytningen, närheten, bekvämligheten och alla fantastiska nyttigheter i den färska mjölken som är perfekt anpassade efter den lilla bebisen, gjorde att jag såg detta som en naturlig och självklar del i mitt moderskap. Jag kände ett primitivt behov av att få nära min lilla bebis, en urkraft så djupt förankrad i mitt innersta att det inte går att beskriva för någon som inte upplevt detsamma.


Tyvärr blev verkligheten en annan. Jag vet inte om det berodde på att jag faktiskt inte kunde producera tillräckligt mycket mjölk (vilket är ovanligt men läs på om underutvecklad bröstvävnad på Kellymom.com) eller om jag bara hade haft otur i min kontakt med sjukvården (vilket är vanligt!). Jag fick ett uruselt bemötande framförallt från barnläkare som gick in med inställningen att det nog trots allt är bättre att alla barn får ersättning eftersom man då lättare kan mäta och kontrollera alla tillväxtvariabaler hos barnet. Jag upplevde en enorm och rigid vikthets som var väldigt påfrestande mitt bland alla omställningar och hormonsvallningar. Jag kunde inte hantera detta och blev djupt förlossningstraumatiserad. Jag var knäckt, stressad och kände mig stämplad som världens sämsta, mest inkompetenta och omdömeslösa mamma.


Jag blev tvingad att använda kommersiell ersättning redan från start vilket gjorde mig helt förkrossad. Jag vet att många har inställningen att ersättning är fantastisk eftersom det innebär att barnet faktiskt får i sig mat och kan växa. Ok, jättebra! Jag kunde dock bara tänka på att bebisens hjärna inte skulle få samma utvecklingsmöjligheter, att risken för autoimmuna sjukdomar och infektionssjukdomar skulle öka, att tarmflorans sammansättning skulle påverkas negativt och att risken för plötslig spädbarnsdöd, luftvägsinfektioner, öroninflammationer, mag- och tarminfektioner, lunginflammation, fetma och diabetes typ 1 skulle öka i jämförelse med barn exklusivt matade med bröstmjölk. Jag befarade att anknytningen till min lilla bebis skulle inskränkas och jag var dessutom oroad över alla syntetiska ingredienser i den kommersiella modersmjölksersättningen som framställs på allt annat än optimala sätt.


Första gångerna mitt barn tillmatades (först av personalen på BB och sen av min partner) så kände jag att nu var barnet kontaminerat och att jag lika gärna kunde ge upp. Barnet var inte mitt längre och nästa steg skulle garanterat vara att de tog det i från mig. Efter den första tillmatningen fick jag uppbåda mycket kraft för att inte stöta barnet ifrån mig. Att mitt barn hamnade i matkoma och såg drogad ut hjälpte inte heller. Jag kommer fortfarande ihåg hur den luktade - som en billig kaka med estrar. Jag mådde illa på flera sätt när jag serverade den.


Att bröstmjök är överlägset modersmjölksersättning går inte att komma i från. Bröstmjölk, opastöriserad och perfekt värmd till barnets behov, innehåller levande stamceller, vita blodkroppar, immunglobinet SigA, lektoferrin, fettsyror, oligosackarider, enzymer, god bakterier och annat på ett sätt som helt enkelt inte går att replikera industriellt. Kommersiell modersmjölksersättning är en syntetisk, steril och processerad produkt. Ofta har ersättningen stått på hyllan längre än ditt barn har levt och den innehåller onaturligheter såsom skummjölkspulver samt miljöförstörande råvaror såsom palmolja. Det här är inte platsen att djupanalysera alla ingredienser i kommersiell modersmjölksersättning och deras problem. Här räcker det med att säga att det här var ingredienser som jag aldrig skulle få för mig att äta själv och att då tvingas mata sitt barn med detta var fruktansvärt.


Tyvärr gick vår amningssituation utför i rasande takt. Den stress och desperation som uppstod efter förödmjukande och ifrågasättande bemötande samt direkt felaktiga rekommendationer från personal på BB-mottagningen och BVC gjorde att ersättningen ersatte amningen alltmer. Vi hade försökt ge ersättningen med kopp men det fungerade inte för oss i kombination med amning. Bebisen tappade greppet om bröstet, jag fick mjölkstockning och sår. Bebis blev mätt av ersättning. Min mjölk sinade. Efter några veckor var det flaskan som gällde helt. Då hade min bebis dessutom haft ont i magen i omgångar och vägrat äta eftersom den kommersiella ersättningen som vårdpersonalen rekommenderade inte passade. Vår situation var fruktansvärd och jag har aldrig mått så dåligt!


Mitt i allt elände lyckades jag till slut uppbåda tillräcklig med kraft för att ta kontakt med en amningsmottagning och försöka rädda det som räddas kunde utav amningen. Lösningen blev att jag ammade med hjälp av ett tillmatningsset från Medela så att barnet skulle kunna få i sig så mycket som möjligt av min bröstmjölk men samtidigt komplettera med det den behövde av ersättning. Jag lyckades också utvärdera vilka mina alternativ för modersmjölksersättning var. Lösningen hittade jag på en amerikansk hemsida, Weston A. Price Foundation, där det fanns ett recept på hemmagjord modersmjölksersättning som jag tyckte verkade förtroendeingivande.


Inte heller den hemmagjorda ersättningen kan naturligtvis jämföras med bröstmjölk. Den innehåller till exempel inga stamceller, vita blodkroppar eller immunoglobin. Däremot erbjuder hemmagjord ersättning näring och kalorier i naturlig och lättupptaglig form så att barnet ska får alla de viktiga byggstenar som behövs för att det ska utvecklas så bra som möjligt. Med den hemmagjorda ersättningen kunde jag också vårda min bebis tarmflora och detta var av central vikt för mig eftersom jag är väl bekant med alla de psykiska och fysiska problem som kan uppstå när magen inte är i balans.


Efter kanske fyra, fem månader så lyckades jag med hjälp av tillmatningssetet och mycket tid i fred med min bebis äntligen knyta an till mitt barn. Även bebis blev lugnare och tryggare. Att jag fick kontroll på vad mitt barn fick i sig gjorde att jag inte behövde känna samma desperation. Jag gjorde vad jag kunde, mitt absolut mest yttersta! Att jag fick amma, om än med hjälp, gjorde att jag kunde påbörja den långa resan mot att tillfriskna från förlossningstraumat.


Någon snusförnuftig och indoktrinerad diktokrat protesterar säkert här och invänder att man a-l-d-r-i-g ska tillverka egen ersättning eftersom den måste vara hygiensikt tillverkad och möta barnets näringsbehov. Det har den kanske i så fall läst på hemsidor till tillverkare av kommersiell modersmjölksersättning. Eftersom dessa företag inte får göra reklam för sin produkt - så att det skulle ge signaler om att ersättning är bättre än amning - så tar de till det enda argument som de får använda för att få sälja sina varor, nämligen att modersmjölksersättning måsta vara fabriksframställd för att vara säker.


Det finns också de där ute som tror att ett barn kan överleva på saker som näringsfattig majsvälling eller allergiframkallande sojamjölk. Vare sig majsvälling eller sojamjölk kan möta den lilla bebisens mycket specifika näringsbehov och är naturligtvis inte någonting som man ska mata det med. Vi är utvecklade för att äta den animaliska produkten modersmjölk den första tiden i livet. Amning är den biologiska normen.


Barnet överlever heller inte på ren komjölk eftersom den är anpassad för kalvar, inte bebisar. Människomjölk innehåller mer vassle, laktos, vitamin C, niacin och långkedjiga fleromätttade fetter i jämförelse med komjölk men mindre kasein, alltså protein.


Nej, det är inte olagligt att göra egen modersmjölksersättning men ja, det är kontroversiellt!


Naturligtvis måste ersättningen tillverkas med omdöme, särskilt som den ska ges till en liten varelse som de kommande månaderna ska genomgå några av de mest grundläggande och dramatiska utvecklingarna som sker under ens hela livstid.


Det ska inte ens behöva sägas att tillverkningen ska ske under hygiensiska förhållanden! Det gäller under vilken matlagning som helst men i ännu större utsträckning när maten ska ges till en känslig bebis. Däremot behöver man inte sträva efter att tillverkningen ska vara steril. Barn måste få komma i kontakt med den naturliga bakteriemiljön i den närmaste omgivningen för att utveckla immunsystemet. Den här modersmjölksersättningen innehåller dessutom levande bakterier i form av avrunnen vassle och bakteriepulver med aktiva bakterier och dessa vill man så klart inte döda! Den hemmagjorda modersmjölksersättningen är en levande produkt och därför inte steril.


Man måste också  - naturligtvis! - noga ansvara för att hela bebisens närings- och kaloribehov tillgodoses! Det innebär att man följer ett noga uträknat och beprövat recept mycket noggrannt och omsorgsfullt. Man kontrollerar att hela receptet har fullföljts exakt, till varje detalj, så att barnet får allt det den behöver i korrekta mängder.


Följande är ett recept på hemmagjord komjölksbaserad modersmjölksersättning som utvecklats av Mary G. Enig, tidigare en av världens främsta forskare på lipider innan hon gick bort. Receptet finns ursprungligen på Weston A. Price Foundations hemsida men jag har gjort några små justeringar med avseende på tillgång till produkter. WAPF anger ganska specifikt vilka produkter och märken som ska användas för att få ersättningen så exakt och så kvalitetssäkrat som möjligt. Dessa produkter går förstås inte att få tag på i Sverige – åtminstone inte utan en massa besvär och merkostnader – och jag har därför försökt hitta så säkra och kvalitativa alternativ som möjligt.


Mitt barn fick denna modersmjölksersättning som tillägg till amningen från cirka 6 veckor. Vi har också fortsatt att ge det som komplement till maten efter matintroduktion men med successiv nedtrappning allt eftersom barnet har ätit mer fast föda från cirka 6 månader. Min krabat har växt i snabb takt och lagt på hullet förbluffande fort. Dessutom har det utvecklats fint och mött alla utvecklingssteg i adekvat tid eller förtid. Vår BVH-sköterska har varit väldigt imponerad av barnets framsteg. Hon har också varit fascinerad över att det var den hemmagjorda ersättningen som gjorde hela skillnaden. Naturligtvis har hon inte kunnat rekommendera någonting utanför de strikta riktlinjer som BVC har att följa men hon har ändå ansett att vi ska fortsätta med det vi håller på med så länge det fungerar. Det viktigaste är att bebis mår bra och växer!


Faktum är att det här receptet har varit så pass bra att jag inte har märkt någon skillnad på hur barnet reagerar på den hemmagjorda modersmjölksersättningen respektive enbart bröstmjölk som det fick under några veckor i början. Med den kommersiella modersmjölksersättningen blev barnet liksom drogat och däst och blev så mätt att det kunde stå sig i flera timmar. Med den här ersättningen har barnet istället varit piggt, alert och har blivit hungrigt igen i adekvat tid. Den har varit suverän för oss och våra behov.


Det har också känts toppen att kunna ge barnet en modersmjölksersättning baserad på riktiga råvaror och med levande mjölksyrebakterier så att en bra och sund tarmflora har kunnat etablerats!


Nu, ett helt år senare, är tillvaron en helt annan. Modersmjölksersättningen är nästan helt utfasad och utgör en mycket liten del av det som vi gör. Ersättningen som helt dominerade våra liv har nu en marginell betydelse. Verkligheten ändras verkligen snabbt när man har att göra med små varelser som utvecklas så fort! Jag har fått mycket hjälp att bearbeta förlossningstraumat och jag och mitt barn har idag en väldigt nära relation. Jag skulle egentligen vilja säga att allting är lugnare nu och på sätt och vis stämmer det eftersom jag idag mår så mycket bättre. Jag orkar! Däremot har mitt barn utvecklats till en busig, smart och fartfyllt varelse så som de flesta barn så direkt lugn kan man nog trots allt inte säga att tillvaron är. Allting är som det ska vara!



Resurser

¤ Formula – Homemade Baby Formula - Weston A. Price Foundation

Det var på den här sidan som jag först blev bekant med den hemmagjorda modersmjölksersättningen. Här går stiftelsen igenom de flesta detaljer som man behöver veta. OBS! Jag vill sälla mig till skaran som anser att Weston A. Price Foundation ger felaktiga amningsrekommendationer och är väl snabba på att föreslå ersättning i alla situationer. Dessa behöver man inte bry sig om!

¤ FAQ-Homemade Baby Formula - Weston A. Price Foundation

En tillhörande sida som ger svar på ytterligare frågor om den hemmagjorda modersmjölksersättningen. 

¤ Formula Testimonials - Weston A. Price Foundation

Här kan du läsa flera berättelser om hur bra den här ersättningen har fungerat för andra familjer.

¤ Healthy Baby Photo Gallery

WAPS galleri med bebisar uppfödda på antingen bröstmjölk, ersättning eller både och. Sök på "formula" så kan du direkt blädda till bilder på vackra bebisar uppfödda med den hemmagjorda ersättningen.

¤ Hypoplasia/Insufficient Glandular Tissue

Inte mycket verkar vara skrivet om underutvecklade bröstvävnader. Här är en av de bättre texterna jag läst. Även om jag inte vet om det här var mitt problem så var det en sådan otrolig lättnad att läsa om detta fenomen. Fungerar inte amningen nästa gång heller så behöver det alltså inte vara mitt fel utan mina förutsättningar. Man kan göra alla rätt och ändå inte nå full amning. Vilken lättnad att veta! Notera också mamman som använder ett tillmatningsset på bilderna!

¤ What does a breastfeeding mother look like?

Bilder och berättelser om kvinnor och hur de har ammat. Notera att flera kvinnor använder tillmatningsset för att amma. Oavsett förutsättningar, "I am a successful breastfeeding mother.” Så starkt!



Har du någon fråga eller kommentar kan du ställa den här nedan. Jag svarar i möjligaste mån (och med enorm fördröjning) på alla respektfulla inlägg som inte redan har blivit besvarade i texten här ovan.

Stort lycka till med att mata din bebis (oavsett form)!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Flaskmataren - 13 juli 2019 20:58

Följande recept på hemmagjord modersmjölksersättning är min svenska anpassning från Weston A. Prices Foundations Homemade Baby Formula. Receptet ser ganska omfattande ut men det svåraste momentet är egentligen att samla alla ingredienser första gånge...

Ovido - Quiz & Flashcards